Tematy

Błędy reputacyjne w biznesie – jak utrata zaufania niszczy wartość firm
Marcin JendrzejczakReputacja to najcenniejsze aktywo współczesnego przedsiębiorstwa. Niestety, często budowaną latami można stracić w 10 sekund. Skandale bywają bowiem kosztowniejsze niż straty finansowe – niszczą markę i...

Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA
Łukasz AmbroziakW kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo mówi się o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw produktów rolno-spożywczych.

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie
Błażej LepczyńskiDefiniując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie...

Ekonomia narracyjna, czyli jak historie stają się wirusowe i wpływają na wydarzenia gospodarcze
Monika CzerwonkaLubimy słuchać plotek i opowiadać historie. Gdy się spotykamy ze znajomymi kochamy wymieniać się ciekawostkami dotyczącymi bieżących spraw politycznych czy ekonomicznych. Podobnie jest na rynku finansowym, który w...

Geniusz i hazardzista, czyli ten rozwijający firmy technologiczne
Piotr RosikOdkrył firmę e-commerce Alibaba, zanim była warta setki miliardów dolarów. Stracił „na papierze” 70 mld dol., ale się nie poddał. Jeden z najmniej znanych, ale najbardziej wpływowych inwestorów na świecie -...

„Mitteleuropa” – nadal aktualna niemiecka strategia gospodarcza
Artur AdamskiNakładem Instytutu Pileckiego ukazał się pierwszy pełny przekład jednego z najważniejszych dzieł niemieckiej myśli politycznej i ekonomicznej, czyli „Mitteleuropa” pióra Friedricha Naumanna. Mimo że w ogromnej...

Zrozumienie ekonomii sztucznej inteligencji
Milena KabzaSzybki rozwój sztucznej inteligencji może przyczynić się do transformacji gospodarczej porównywalnej z rewolucją przemysłową. Kluczowa jest próba zrozumienia, kiedy i w jaki sposób gospodarka może zostać...

Makroekonomiczne skutki boomów mieszkaniowych
VoxEUWahania cen obserwowane na rynkach mieszkaniowych od czasu pandemii COVID-19 ponownie ożywiły zainteresowanie kwestią, czy możemy odróżnić „dobre” wzrosty na rynku mieszkaniowym – te, które nie stanowią...

Nie tylko deweloperzy powinni budować mieszkania
Marek PielachPod względem liczby mieszkań szybko gonimy średnią europejską i za 15 lat może być ich w Polsce ponad 500 na 1000 mieszkańców. Ale dostępność własnego lokum to jednak złożony temat.

Mity zamiast metek, czyli budowanie prestiżu marek luksusowych przez content marketing
Marcin JendrzejczakHermès nie sprzedaje torebek, lecz opowieść o klasie, dziedzictwie i kunszcie. Chanel nie oferuje perfum – tylko historię, którą można nosić na skórze. Dior nie proponuje sukienek, lecz emocje zapisujące się w...