Małe firmy urosną na cyfrach

W czasie pandemii większość środków pomocy publicznej dla przedsiębiorstw służyła ratowaniu miejsc pracy w wielkich firmach. Uodpornienie gospodarek na przyszłe kryzysy zależeć będzie od postępów w cyfryzacji. Skorzystają na tym w większym stopniu MŚP.

Aż 1600 programów publicznego wsparcia dostępnych dla małych i średnich firm doliczył się w skali globalnej Bank Światowy w ramach podsumowywania efektów walki ze skutkami pandemii koronawirusa. Firma doradcza McKinsey & Co ocenia na podstawie analizy danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego, że pomoc dla małych i średnich firm w 50 największych gospodarkach świata mogła osiągnąć wartość 1200 mld dolarów.

Kwota brzmi oszałamiająco, ale to zaledwie jedna dziesiąta środków publicznych (czyli podatników) przeznaczonych w świecie na walkę z pandemią. W 83 proc. były to środki udzielone warunkowo – w formie pożyczek lub gwarancji. Rzeczywiste wydatki były niższe.

https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/rzady-jak-banki-chetniej-pomagaja-firmom-wiekszym-i-znanym/

Pandemia koronawirusa jeszcze się w świecie nie skończyła, ale w udzielaniu pomocy przedsiębiorstwom wyraźnie zmieniają się priorytety. Z fazy ratowania przedsiębiorstw (rescue) administracje rządowe zmierzają do fazy odbudowy (recovery) ich zdolności do szybkiego rozwoju. Potrzeba do tego przede wszystkim przyspieszenia informatyzacji nie tylko firm, ale także usług publicznych, a nade wszystko podniesienia kompetencji cyfrowych pracowników i konsumentów. Większymi beneficjentami takich rozpoczętych w następstwie koronawirusa przemian będą małe i średnie przedsiębiorstwa.

Zwraca na to uwagę opublikowany przez OECD w końcu marca 2022 r. raport (Financing SMEs and Entrepreneurs 2022) opisujący zmieniające się trendy we wsparciu finansowym przedsiębiorstw w świecie. W przygotowywanych programach rządowych, opiewających na miliardy dolarów dominującym akcentem staje się cyfryzacja, a także zwrot w kierunku rozwoju zmniejszającego negatywne skutki dla środowiska naturalnego. Najkrócej można to określić mianem cyfryzacji i ekologizacji (digitalisation and greening).

W przygotowywanych programach rządowych dominującym akcentem stają się cyfryzacja i ekologizacja.

Zawarte w raporcie zestawienia programów wspierających przedsiębiorstwa w poszczególnych krajach OECD, z podziałem na pożyczki, kredyty, dofinansowywanie miejsc pracy, pomoc dla samozatrudnionych, instrumenty dłużne są bardzo rozbudowane. Łączna wartość wsparcia sięga np. w USA setek mld dolarów, w Wielkiej Brytanii 65 mld funtów, w Australii i Kanadzie – 5 proc. produktu krajowego brutto tych krajów.

W krajach Unii Europejskiej pomoc w odbudowie zdolności gospodarek do rozwoju i w przekształceniach cyfrowych i proekologicznych przedsiębiorstw ogniskuje przyjęty w 2021 r. Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility) o łącznej wartości 723,8 mld euro. Składowymi elementami tego panunijnego programu wsparcia gospodarek europejskich są Krajowe Plany Odbudowy. W ramach planu przewidywanego dla Polski kraj nasz miałby otrzymać do 2026 r. – jak wiadomo proces ten jest wciąż zablokowany – ok. 78 mld euro zwrotnej i bezzwrotnej pomocy finansowej.

https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/rozwoj-ukryty-w-chmurze/

Zgodnie z założeniami przyjętymi w europejskim planie odbudowy nie mniej niż 20 proc. środków w każdym krajowym planie musi być zagwarantowane na przedsięwzięcia prowadzące do transformacji cyfrowej. Obliczone one mają być na poprawę infrastruktury telekomunikacyjnej, zwiększenie umiejętności i kompetencji cyfrowych, unowocześnienie administracji oraz na informatyzację przedsiębiorstw. W przypadku biznesu chodzi tu zwłaszcza o małe i średnie firmy, pozostające pod względem nowoczesności często w tyle za rynkowymi gigantami.

Na cyfryzację MŚP w 20 krajach UE przeznaczonych zostanie nie mniej niż 40 mld euro do 2026 r.

Z raportu ekspertów OECD, którzy przyglądali się jak planowane jest wydanie tych środków w 20 krajach Unii Europejskiej wynika, że na cyfryzację małych i średnich firm przeznaczonych zostanie do 2026 r. nie mniej niż 40 mld euro. Udział wydatków na cyfryzację we wszystkich badanych krajach przekracza nawet wskazany w założeniach poziom 20 proc. Analiza OECD zgłoszeń polskich priorytetów wskazuje, że udział ten sięgać może nawet 22 proc.

Jeśli polskie przedsiębiorstwa, nie tylko zresztą małe i średnie, mają podążać i nadążać za coraz bardziej dominującym w świecie trendem cyfryzacji, nakłady te będą przypuszczalnie musiały być jeszcze wyższe. Nieco światła na stan zaawansowania cyfryzacji infrastruktury, administracji publicznej i biznesu w krajach Unii Europejskiej rzuca opublikowany w połowie 2021 r. raport firmy doradczej Deloitte (The contribution of National Recovery and Resilience Plans to achieving Europe’s Digital Decade ambition). Postawiono w nim pytanie, czy planowane w ramach Krajowych Planów Odbudowy przedsięwzięcia wystarczą aby spełnić zapisane w dokumentach Komisji Europejskiej cele prowadzące do coraz bardziej zaawansowanej cyfryzacji społeczeństw i gospodarek naszego kontynentu.

Cele te noszą miano Drogi ku cyfrowej dekadzie. Dotyczą one czterech obszarów: umiejętności cyfrowych, infrastruktury cyfrowej, cyfryzacji usług publicznych oraz transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. W tym ostatnim przypadku, cząstkowym zadaniem jest zwiększenie z 26 proc. do 75 proc. w 2030 r. udziału europejskich firm korzystających z usług cyfrowych w chmurze, z 14 do 74 proc. udziału firm wykorzystujących duże zbiory danych (BIG Data) i z 25 do 75 proc. udziału firm stosujących rozwiązania sztucznej inteligencji. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jednym z celów jest zwiększenie z 60 do ponad 90 proc. udziału firm korzystających z technologii cyfrowych na co najmniej podstawowym poziomie.

Z porównawczej oceny ekspertów Deloitte wynika, że wśród wskazanych czterech obszarów cyfryzacji, relatywnie najlepiej wypada w Polsce przebieg unowocześniania dostępu do usług publicznych. Pod względem technicznym jesteśmy już do tego przygotowani w 87 procentach. Nie najgorzej (60 proc. celu do osiągnięcia w 2030 r.) wygląda budowa szerokopasmowej infrastruktury internetowej.

Kompetencje cyfrowe MŚP w Polsce nie poprawiają się, w ostatnich latach nastąpił nawet ich regres.

Gorzej wygląda kwestia budowy kompetencji cyfrowych w społeczeństwie polskim i w przedsiębiorstwach. Z oceny Deloitte’a wynika, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada jedynie 44 proc. społeczeństwa polskiego wobec celu jakim jest osiągnięcie udziału na poziomie 80 proc. w 2030 r. Niska wiedza wynika m.in. ze zbyt małej liczby specjalistów w dziedzinie informatyki i telekomunikacji (ICT) wśród społeczeństwa. Jest ich obecnie 1,5 na 100 mieszkańców naszego kraju. Potrzeby szacuje się na 4,5 proc. w 2030 r. Brak specjalistów może być jedną z podstawowych przyczyn dlaczego jedynie 7 proc. polskich firm korzysta z usług w chmurze (cloud computing).

Bardziej szczegółowe analizy Deloitte’a wskazują, że kompetencje cyfrowe małych i średnich firm w Polsce nie poprawiają się. W ostatnich latach nastąpił nawet regres w tej dziedzinie. Udział przedsiębiorstw MSP korzystających z podstawowej wiedzy cyfrowej zmalał z 44 proc. w 2015 r. do 38 proc. w 2019 r. 1,2 mld euro jakie zostały zaplanowane do wydania na cyfrowy rozwój MSP w Polsce w ramach Krajowego Planu Odbudowy – ocenia Deloitte – to za mało aby były one w stanie spełnić zaplanowane cele we wskazanym czasie.

 

>>> Droga ku cyfrowej dekadzie

>>> OECD o finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw w świecie

>>> Deloitte o rozwoju cyfrowym krajów europejskich

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Cyfryzacja przyspiesza wzrost produktywności, ale tylko niektórych firm

Kategoria: Trendy gospodarcze
W naszym artykule dowodzimy, że wprawdzie cyfryzacja zwiększa produktywność tych firm, które w punkcie wyjścia są bardziej wydajne niż konkurenci, jednak w przypadku większości wpływ cyfryzacji jest dość ograniczony. Dochodzimy do wniosku, że po to, by inwestycje w technologie cyfrowe były bardziej efektywne, powinny być ukierunkowane oraz że decydenci nie powinni traktować cyfryzacji jako uniwersalnej metody zwiększania produktywności.
Cyfryzacja przyspiesza wzrost produktywności, ale tylko niektórych firm

Odbudowa po konflikcie zbrojnym. Wnioski dla Ukrainy

Kategoria: Analizy
Niezależnie od tego, kiedy i na jakich warunkach skończy się wojna w Ukrainie, odbudowa tego kraju będzie zadaniem skomplikowanym i kosztownym. Społeczność międzynarodowa wspierająca ten proces nie musi jednak działać w kompletnej próżni, ponieważ w przeszłości realizowano już przedsięwzięcia o podobnym charakterze. Warto wykorzystać wcześniejsze doświadczenia, nawet jeśli przeszłe uwarunkowania były odmienne od tych, z którymi mamy lub będziemy mieli do czynienia w Ukrainie.
Odbudowa po konflikcie zbrojnym. Wnioski dla Ukrainy

Wysoka dynamika wzrostu globalnych usług cyfrowych

Kategoria: Innowacje w biznesie
Usługi cyfrowe są najszybciej rosnącym segmentem handlu światowego, choć dane dotyczące ich wartości są w części szacunkowe. To najnowszy element globalnego obrotu gospodarczego, który staje się przedmiotem międzynarodowych regulacji podatkowych.
Wysoka dynamika wzrostu globalnych usług cyfrowych