Podcast: Trudno realizować rozwój gospodarczy bez dużego lotniska

Nie wszystko można załatwić zdalnie. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie możliwość szybkiego, bezpośredniego i względnie taniego lotu jest szczególnie ważna. Od tego zależy wymiana towarowa, kulturowa czy współpraca naukowa. Jeśli chcemy być w centrum wydarzeń, musimy mieć jakieś >>okno na świat<< i tym będzie właśnie CPK – twierdzi Stanisław Wojtera, wykładowca Warszawskiej Wyższej Szkoły im. Jańskiego, były prezes Polskich Portów Lotniczych.
Podcast: Trudno realizować rozwój gospodarczy bez dużego lotniska

„CPK jest wielką szansą nie tylko dla rozwoju centralnej Polski, ale w ogóle całej Polski. To miejsca pracy, wpływy podatkowe. CPK napędzi całą machinę” – uważa ekspert, który od kilkunastu lat jest związany z branżą lotniczą.

„Jeżeli spojrzeć na zagęszczenie portami lotniczymi w Europie, to wyraźnie widać, że bardzo dużo portów zlokalizowanych jest w krajach Beneluksu, w Niemczech i północnych Włoszech, ale już Europa Centralna, z Polską na czele, ma ich znacznie mniej. Podróżujący z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Bałkanów, państw Azji Centralnej czy Skandynawii stanowią gigantyczny rynek i potencjał rozwoju CPK. Dzięki naszemu położeniu i kosztom niższym niż ma np. port w Wiedniu, moglibyśmy skutecznie konkurować np. z Austrian Airlines i innymi liniami operującymi w tym obszarze. Rosnący zaś z roku na rok ruch na lotniskach powoduje, że mamy do czynienia z sytuacją, w której dla każdego jest miejsce. Huby na zachodzie się zatykają” – zwrócił uwagę.

Wyjaśnił też na czym polega fenomen dużych lotnisk. „One są rentowne z natury rzeczy. Są skazane na sukces, bo w ich przypadku baza kosztowa jest pokrywana przez opłaty lotniskowe, a dodatkowo prowadzi się szereg innych działalności biznesowych, przynoszących kolejne korzyści. To m.in. opłaty za parkingi, za wynajmowanie powierzchni handlowych, prowadzenie saloników i hoteli oraz centra logistyczne” – wyliczał Wojtera dodając, że im lotnisko jest większe, tym większe jest pole do pozyskiwania takich dochodów.

Podkreślił również, że nie tylko państwowa gospodarka, ale i całe państwo może liczyć na dodatkowe korzyści: „CPK jest zaprojektowane w taki sposób, aby działała przy nim baza wojskowa z niezależnym pasem, gotowa na przyjęcie duże ilości sprzętu i ludzi w sytuacji zagrożenia”.

Rozmowa została przeprowadzona 23 lipca 2024 r.

Całości podcastu na platformie Spotify.

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Budowa CPK pobudzi polską gospodarkę

Kategoria: Innowacje w biznesie
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wzmocniłaby znacznie pozycję Polski w europejskiej gospodarce – stwierdził w rozmowie z „Obserwatorem Finansowym" dr Andreas Wittmer, dyrektor zarządzający Centrum Badań Lotniczych na Uniwersytecie w St. Gallen.
Budowa CPK pobudzi polską gospodarkę

Słabnąca Rosja traci zaplecze

Kategoria: Sektor niefinansowy
Odkąd Rosja, w wyniku zaatakowania Ukrainy znalazła się w pozycji konfrontacji z całym światem, jej strefa wpływów szybko się kurczy, a liczba „przyjaciół” gwałtownie spada. Proces ten dotarł już nawet do kręgu, zdawałoby się jej niepodważalnych wpływów i najbardziej jej oddanych (jak chce Rosja) czy też najbardziej od niej zależnych (według obiektywnych ocen) państw Azji Centralnej.
Słabnąca Rosja traci zaplecze

Polska szansa na rozwój – państwo frontowe i strategiczny partner w UE

Kategoria: Społeczeństwo
Pierwszy raz od bardzo dawna Polska ma szansę stać się kluczowym ogniwem łączącym Wschód z Zachodem, przekuć trudne położenie geopolityczne w atut. Jednocześnie pomóc w powojennej odbudowie Ukrainy i wzmocnić rodzimą gospodarkę. Na co musimy uważać?
Polska szansa na rozwój – państwo frontowe i strategiczny partner w UE